Gimnazja bielawskim sukcesem

wtorek, 22.12.2015 15:24 3113

Od kilku tygodni, bardzo gorącym tematem w mediach jest kwestia reorganizacji systemu oświaty i między innymi likwidacji/wygaszania gimnazjów. Jako społeczność bielawskich gimnazjów chcielibyśmy zwrócić uwagę, że obraz tych szkół kreowany w mediach jest nieprawdziwy i krzywdzący.

Absolwenci bielawskich gimnazjów nie mają żadnych kompleksów edukacyjnych i kulturowych. To o naszych uczniów mocno zabiegają szkoły ponadgimnazjalne całego województwa. Osiągają oni bardzo wysokie wyniki w nauce, liczne nagrody w konkursach przedmiotowych, artystycznych i sportowych. Wielu z nich to stypendyści polscy i międzynarodowi. Naszych absolwentów odznacza otwartość, wrażliwość, poczucie własnej wartości oraz samodzielność w kreowaniu swojej kariery zawodowej. Uczniowie gimnazjów to nie najtrudniejsza, ale najbardziej wymagająca grupa młodych ludzi, która od nas dorosłych oczekuje zainteresowania, wsparcia oraz traktowania z szacunkiem. Wbrew powszechnym opiniom, edukacja w gimnazjum to nie nauka „pod testy”. Kształcimy w nich umiejętności logicznego myślenia, myślenia problemowego, działania bez gotowego schematu, tworzenia i używania strategii oraz twórczego poszukiwania rozwiązań czyli tego, co niezbędne jest do funkcjonowania w XXI wieku.

Współczesny świat pogłębił różnice wynikające z wieku uczniów. Gimnazjaliści i uczniowie szkół podstawowych posiadają odmienne potrzeby rozwojowe, edukacyjne, emocjonalne; inaczej postrzegają świat, dlatego uważamy, że funkcjonujące obecnie rozdzielenie tych grup jest dobre dla każdej z nich.

Polscy piętnastolatkowie (w tym także bielawscy) w Międzynarodowych Badaniach OECD PISA z 2012 roku, uzyskali I miejsce (na równi z Finlandią i Irlandią) w zakresie czytania i interpretacji tekstów. Największy postęp dokonał się jednak w matematyce (wzrost o 23 pkt), nasi gimnazjaliści zajęli również I miejsce (równorzędnie z Holandią i Estonią). Badania wykazują także wzrost umiejętności w zakresie rozumienia zjawisk przyrodniczych, w których wyprzedzają nas tylko uczniowie z Finlandii i Estonii. Dodatkowo znacznie zmniejszył się odsetek uczniów mających bardzo niski poziom umiejętności (czyli zagrożonych wykluczeniem społecznym). Wzrosła liczba uczniów o najlepszych wynikach.

Znając potrzeby gimnazjalistów, nasza gmina finansuje kompleksową pomoc psychologiczno-pedagogiczną, doradztwo zawodowe, zajęcia socjoterapeutyczne, dodatkowe zajęcia: sportowe i artystyczne oraz zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne. Wszystkie z powyższych działań sfinansowanych przez gminę spowodowały znaczny spadek zachowań niepożądanych wśród uczniów bielawskich gimnazjów (Raport: Diagnoza Lokalnych Zagrożeń Społecznych, Bielawa 2014).

Planowane  zmiany będą skutkować skróceniem o rok (z 9 do 8 lat) okresu edukacji ogólnej, w wyniku czego już 14/15-latek będzie musiał podjąć najważniejszą w życiu decyzję o dalszym kształceniu. Wieloletnie obserwacje wskazują, że 14/15-latek będzie miał ogromną trudność w wyborze właściwej dla siebie szkoły ponadgimnazjalnej.        

Tak wysokie osiągnięcia naszych uczniów możliwe są dzięki bardzo dobremu wyposażeniu gimnazjów w środki niezbędne do kształcenia uczniów i realizacji na wysokim poziomie podstawy programowej (środki zainwestowane przez Gminę Bielawa w inwentarz i wyposażenie gimnazjów, to kwota 1.283.139 zł). Wartość środków trwałych bazy szkół to kwota 9.459.492 zł. Nie można także pominąć ogromnych środków finansowych uzyskanych w ramach projektów unijnych, które wykorzystaliśmy na rozwój gimnazjów.

Od chwili powstania gimnazjów bielawski samorząd nie szczędził sił i wysiłków, by stale rozwijać ich potencjał infrastrukturalny jak i uzyskiwane efekty dydaktyczno-wychowawcze. Odnieśliśmy w tym zakresie szereg sukcesów, z czego jesteśmy dumni. Dlatego też naszego szesnastoletniego doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie można zaprzepaścić.